mandag den 22. december 2008

Julemarmelade

Der er gået alt for lang tid siden jeg sidst var herinde med lidt snik-snak, men som alle ved: De' Sørme, de' sandt, de'cember... den travleste måned....

En af de ting jeg har været beskæftiget med er at forleden dag kogte jeg julemarmelade. Det blev til ti glas krydret orangemarmelade med appelsiner, rød grape og mandariner. Jeg havde kastet en god håndfuld kardemommefrø, fire vanillestænger, noget finthakket frisk ingefær, en lille håndfuld nelliker, sådan noget som 8 kanelstænger og en lille smule salt i mens det kogte. Desuden fik den et ordenligt skud mørk rom – det er jo kun jul én gang om året.
Jeg har en del æbler i min orangemamelade også. Både for at strække den lidt og for at give den en bedre konsistens. Jeg synes sommetider, at der kan blive lidt langt mellem snapsene i en orangemarmelade forstået på den måde, at massen mellem stykkerne af appelsinskal kan være noget trist. Men hvis den får lidt æbler så bliver der mere bid i den del også. Desuden hjælper melatinen fra æblerne med til at give marmeladen en god fast konsistens. Så derfor var det også 5 gode, faste og lidt syrlige belle de boskop i.
De røde grape og mandarinerne gav både farve (en dejlig varm orange i stedet for den lidt uheldige gule en appelsinmarmelade med æbler og krydderier ellers kan få) og alsidighed til smagen. Grapen giver en mere kompleks syrlighed og mandariner tilføjer noget sødme. Af samme årsag røg der også en håndfuld finthakkede tørrede abrikoser i. Min julemarmelade er nemlig sukkerfri af hensyn til børn og onkler med diabetes.

Opskriften ender med at se nogenlunde sådan her ud:

Til sådan cirka 8 l. marmelade

2 kg appelsiner, der endelig ikke må være overfladebehandlede.
5 røde grape
15 mandariner/clementiner. Igen: ikke overfladebehandlede.
5 store madæbler, personligt er jeg rigtig glad for belle de boskop, men man kan sagten bruge andre. De skal bare helst være faste og have en ret tyk skræl (det er her melatinen sidder).
150 g tørrede abrikoser
20 kardemommekapsler
8 kanelstænger
4 vanillestænger
100 g frisk ingefær
20 nelliker

En knivspids salt.
Ca. 3 dl. rom eller whisky. I en snæver vending kan man også bruge hvid portvin eller orangelikør.
Ca. 1,5 l. vand.
Atamon

Appelsiner, mandariner og æbler vaskes og skæres i fine tern. Med skrald. Grapefrugterne skrældes og der fjernes så meget som muligt af det hvide inden de skæres i fine tern. Abrikoserne hakkes. Det hele puttes i en stor gryde (ca 10 l) og koges ved svag varme i en times tid eller mere indtil det har den ønskede konsistens. Hvis man vil kan man tykne med melatin og vil man have en sød marmelade kan der tilsættes ca. 1 dl. honning pr. 2,5 l. færdig marmelade.
Put lidt atamon i for holdbarheden. Især hvis marmeladen er usødet, da sukkerstoffer ellers højner konserveringsevnen. Hvis marmeladen bliver spist med det samme er det selvfølgelig ikke nødvendigt, men ....

Jeg lader altid kryderierne blive i når jeg hælder den på glas, for jeg kan godt lide det ”hjemmelavede look” den så får. Plus at de forsætter med at afgive smag til marmeladen, hvilket kan være både godt og skidt. Jeg kan godt lide det.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du ka jo slet ikke spise al den marmeade selv, du bliver nødt til at invitere nogen af dine venner for at få det spist :-)

Anne Caroline Skov sagde ...

Mmmm.... og hvis de spørger pænt, kan det jo være at de kan få et glas ;-)

Karina sagde ...

Nu står det hele i gryden og bringer en dejlig duft i hele lejligheden :) Er så spændt på at smage det endelige resultat som også skal serveres til julebrunch den 23. for svigerfamilien!