fredag den 2. januar 2009

Godt Nytaar Og Saa Videre

Saa er jeg pa tredjedagen i Costa Rica... Saert som det foeles som en uge.. Men, anyway, nu har jeg faaet noget at spise!
Jeg er lige nu i Montezuma, hvor der er helt fantastiskt smukt. "Byen", der ligger neden for det temligt stejle bjerg, er omgivet af sandstrand, vulcanske klipper, tropisk regnskov, egernaber, hyleaber (godt navn!), vandfald, tusindvis af smaa floder, hippier og kokospalmer. Det er et af de smukkeste steder, jeg nogensinde har set. Og klimaet er skoent. Varmt men ret toert og med en lille smule blaest fra havet. Ahhh.... I gaar travede jeg langt pokker i vold op ad stranden til en enormt lang chokoladefarvet sandstrand. Paa turen frem og tilbage var det afkoelingsstop i et vidunderligt koldt naturligt ferskvandsbassin for foden af omraadets stoerste vandfald (det er ikke specielt stort, men det er langt).
Nytaarsaften var hyggelig og enormt stoejende. Alle kom ud af deres huse og lokale og turister dansede i hovedgaden (der er to gader i alt, men you know... det er den stoerste af de to). Klokken tolv var der faellesfyrvaerkeri paa stranden. Igen: flot, men helt enormt stoejende. Min nye veninde, Beatrice, siger at "If you wanne love Latin America, you just gotta learn to love the noise!" Og jeg er sikker paa at hun ved hvad hun snakker om for hun er 84 og har rejst som backpacker alene i min. 1 maaned om aaret siden hun blev pensioneret for 34 aar siden! Hun er noget for sig, men for at citere hende igen: "Until you'r 50 people think your'r wierd. After 50 they call it excentric and think you'r kind of cute."
Mht. til maden saa er den god, enkel og til at betale. To ting har gjort saerligt intryk: Hvor godt kokosmaelk smager naar det kommer direkte fra noeden og den veganske is hos "Organico" her i Montezuma. Hvordan de laver saa god en chokoladeis er et mysterium, naar man tager i betragtning, at de hverken bruger maelk, floede eller youghurt. Den er fremragende!

Ingen kommentarer: