tirsdag den 5. maj 2009

Måske er det mig... En Hystades Beklagelser.

Måske er det mig, den er gal med, men jeg føler i den grad at min privatsfærer bliver invaderet når jeg kører i tog.

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke kan opfører sig lige så kontrolleret i toget, som de ville gøre hvis de havde gæster derhjemme eller var på besøg et sted, hvor der er mennesker, de ikke kender.
Selv i stillekupeen er stemmningen mere intim end i omklædningsrummet ned i svømmehallen. Der bliver kradset, kløet, gabt, snorket, gumlet, slubret og så videre på et niveau, som vi aldrig ville accepterer andre steder end hjemme og sammen med de aller nærmeste.

Når jeg går rundt derhjemme og tuller ligner jeg noget, nogen har trukket baglæns igennem en vasketøjskurv. Mit tøj er det nærmeste jeg kunne finde af det, der ikke strammer nogen steder. Mit hår er givetvis sat op med i en tut ovenpå hovedet og tilfældige totter er puttet væk hvor jeg nu kan få dem til at side fast. Mine briller er pudset i leverpostej. Make-uppen befinder sig i skuffen ude på badeværelset og i hvert fald ikke i mit hoved. Jeg har næppe været i bad og der er muligt at jeg kunne have trængt til et nærmer bekendtskab med en deodorant. Når jeg skal have noget at spise foregår det med bennene oppe og skål eller tallerken på brystet. Jeg surfer gerne på internettet imens eller læser en bog. Hvis det klør et sted, så klør jeg igen og skal jeg prutte gør jeg det. –Men jeg bor også alene og det kunne aldrig falde mig ind at vise mig offentligt i den mundering eller opfører mig på den måde, hvis der var andre mennesker. Jeg gør det knap nok når jeg er sammen med min allernærmeste famillie og det tror jeg faktisk gælder for de fleste.

-Men i et intercity-lyntog fra København til Skanderborg er det åbenbart tilladt at opfører sig som om man er helt alene, til trods for at man er temlig mange sammen på meget lidt plads i forholdsvis lang tid.
Lige nu er jeg faktisk i et tog og damen over for har indtil videre indtaget en stor madpakke (med meget der skulle gnaves og fiskepålæg), suttet og stanget tænder, kløet sig bag bh-en og andre intime steder samt snorket. Og hun ser ellers ud til at være et pænt menneske. Den yngre kvinde, der stod på ved sidste station har spist en meget maionæseholdig sandwich uden servietter, pustet bobler i sin juice, pillet næse i små 5 minuter og pruttet. Og hun ser også ud til at være en helt almindelig pæn pige. Jeg kunne blive ved, men du kan selv gætte dig til hvordan resten af meningheden opfører sig.

Og som sagt: Det er nok bare mig, der er hys.

Ingen kommentarer: