lørdag den 4. april 2009

Sodakage Med Æble og Kokosmel

Som alle vel nok har opdaget har vejret i dag været helt fantastisk. Den slags giver en masse ny energi og fortagsomhed. Samtidig vil jeg nødigt forlade mit altanparadis, hvor der er læ og derfor et par grader varmer. Så hvad gør man? Jeg kan snart ikke finde på flere ting derude, da jeg har nusset samtlige krukker mindst to gange og givet havebordet olie over flere omgange. -Men så må man jo dele altanen med nogen og jeg har opdaget at der næsten altid dukker mindst én op hvis jeg bager en kage.

Dagens kage blev en sodakage med æbler og kokos.

Det med opskriften er ikke helt nemt for den slags kager bager jeg sådan lidt på gefühl, men det er noget i denne her stil:

250 g. saltet smør
3 store æg
250 g. rørsukker
50 g. mandelsirup.
150 g. kokosmel
200 g. mel
2 dl. youghurt naturel
3 mellemstore æbler i tern
½ tsk. kardemomme
2 tsk. natron

Skærl æblerne og snit dem i stykker på ca. 1 X 1 cm. Smelt smøret. Del æggene og pisk blommerne med sukker og sirup til det er en helt lind æggesnaps. Tilsæt youghurten og pisk igen til det er helt glat. Bland det afkølede, men stadigt flydende smør i og rør det sammen. Bland mel, kokosmel, natron og kardemomme. Bland i. Vend æblestykkerne i. Pisk æggehviderne meget stive og vend dem forsigtigt i.

Jeg endte med at have dej nok til en god stor kageform og 8 cupcakes.

Bagetid:
Cupcakes: 20 min.
Skærekage: 1 time
Temperatur: 175 grader alm. ovn (altså ikke varmluft).
Hvis man bager i varmluftsovn skal temperaturen være mellem 150 og 160 og bagetiden kan sættes ned med ca. en tredjedel.

Jeg er rigtig glad for silikoneformer, da de er så nemme at arbejde med. Man behøver ikke at smøre dem og de slipper altid pænt, når kagen er færdig. Der ud over fåes de i mange fine former.
Mine cupcakes blev hjerteformede og den store formkage rund med huld i midten. Da jeg serverede kagen for min bror, der kom til kaffe, fyldte jeg den med vindruer, kiwitern og granatæblekerne. Meget fint.

Så dagens altanprojekt startede i køkkenet, med god hjælp fra min røremaskine, og sluttede på altanen i hyggeligt selskab.

Jeg elsker udesæsonen...

Ingen kommentarer: