mandag den 18. januar 2010

Stating the Obvious

For nu at sige det åbenlyse:Så er julen og nytåret overstået, med alt hvad det indebærer af mad og drikke.

Min jul i år var noget, der pludseligt var over mig, da jeg havde et job i forbindelse med COP15 og derfor på det nærmeste ikke havde tænkt på, at der findes noget, der hedder jul før jeg pludselig kom i tanke om det den 21. december. -Og det til trods for at mine forældre holdt jul hos mig i år og at jeg havde inviteret gæster til såvel 23. december som 2. juledag og nytårsaften.

Heldigvis er min famillie rare mennesker og mine venner glade og gode. Så der var hverken grund til stress eller panik.

Den 23. fik jeg købt julegaver, gjort lejligheden ren, pyntet op og kogt en meget langsom risengrød. Det er det eneste, der dur til risalamande, synes jeg. Risengrød af den slags, der tager sådan noget som 5 timer.
Der ud over blev der lavet en enkel og meget lidt arbejdskrævende udgave af æbleflæske. Jeg brunede først flæsket i ovnen og lagde det derefter skiftevis med belledeboskop æbler i et højt ildfast fad. Ind i mellem lagene lagde jeg lidt honning og frisk knust stødt peber. Og så tilbage i ovnen ved ca. 120 grader.
Det bliver ikke helt det samme som hvis man laver en omgang klassisk æbleflæsk, men det er meget nemmere og det passer sig selv.
Forældrene kom lidt sent frem på grund af sneen og køerne mellem Jylland og Sjælland, men fordelen ved langsom risengrød og æbleflæsk er at det kun bliver bedre af at stå. Min Mor medbragte en god kold ribensteg. Så drengene, der var på besøg fik en god, rigelig og nærende dansk landbokost med julestemning, groft brød og sennep. Det var dejligt!... Nå, ja. Og så lige en småkage til kaffen...

Juleaften var vi kun tre, så der var indkøbt to gange gåsebryststeg (med knogler) i stedet for en hel gås. Dertil hvide kartofler, brune kartofler, sovs med kyllingelever og kraft fra stegen, grillede appelsiner, gammeldags rødkål med ribsgele og en frisk salat med valnødder, rå rødkål, sukkerblancherede trænebær, appelsin og solsikkekerner.
Til forret fik vi røget dyreryg og selvom den var fra slagteren var den næsten lige så god som når vi fik køllerne, fra de dyr min Morfar havde skudt, røget hos den lokale pølsemager... Næsten lige så godt... Næsten... det bliver aldrig helt det samme, men næsten...

Hvis min Far ikke får risalamande til dessert er det ikke jul og han blev ikke skuffet. Jeg foretrækker at lave risalamande af saltet grød. Ikke meget salt, men lidt. Salt er en smagsforstærker og har i lige så høj grad en plads i det søde køkken som sukker har i det salte. Desuden skal der mange grofthakkede mandler i og ikke noget med mandelessens eller for den sags skyld rom-ditto! Jeg bruger heller ikke vanillesukker, men ren vanillie. Enten fra vanillestænger eller ren tørret vanille (uden sukker). Det sidste har været svært at få, men nu har urtekram lanceret det for alle os almindelig mennesker, der ikke altid kan komme i en specialforretning. Til den kan man jo glad og gerne servere kirsebærsovs eller andre syltede bær. Vi fik italienske amarenas al a mandola. Altså kirsebær i mandellikør.

2. juledag stod den på hjemmebagte vafler med Mors Medbragte Marmelader og æbleglögg. Vafler er fantastiske fordi de er så nemme at lave. Man kan gå til og fra dem på en måde man ikke kan med hverken pandekager eller æbleskiver og de holder rigtigt godt i ovnen.
Min Mor havde taget hjemmelavede marmelade med: brombær med whisky, ribs og ikke mindst: marmelade af grønne tomater med kanel og ingefær. Det er noget af det bedste i hele verden!
Jeg lavede min hurtige æbleglögg. Hurtig på den måde at den ikke skal trække i flere dage. Det kan den godt, men det er ikke nødvendigt.
Opskriften er nogenlunde sådan her: 2 liter æblemost, 2 vanillestænger, 2 stænger hel kanel, 100 frisk ingefær, 2-4 spsk. honning, 5 rosapeber, 5 nellikker, skallen af en ubehandlet appelsin, skallen af en ubehandlet citron og 2-3 dl. calvados (cognac i en snæver vending). Hvis man skal lave den til børn kan man bare udelade alkohol. Det smager stadig rigtig godt... Det hele, undtagen cognacen, blandes og varmes langsomt op til 70 grader. Alkoholen tilsættes forholdsvis kort tid inden serveringen, men længe nok inden til at glöggen kan nå at blive varm igen. Det er sådan noget som 10 minutter. Læg lidt små æblestykker - gerne pigoner - ,mandelsplitter og lyse rosiner i bunden af hvert glas eller i kanden. Hvis man kan lide smagen er det meget fint med en stjernanis i glasset også.

Ingen kommentarer: