tirsdag den 22. februar 2011

En Hjertestyrkende Kop Varm Suppe

Jeg er af uransagelige årsager så overvældende træt i dag at det ikke bliver til meget... Og kæresten er i samme båd.

Så vi så hinanden dybt i øjnene og fandt den frosne oksekødssuppe frem, snittede lidt porre og gulerødder og tog den nemme løsning. Det må man godt engang i mellem. Især når man er småsyg.

Forleden diskuterede vi en sluttet kreds hvilken suppe vi hver især foretrækker som "styrkende på en svag dag" og der var tre typer der konkurrerede hårdt indbyrdes:

Oksekødssuppe
Hønsekødssuppe
Aspargessuppe

Jeg havde egentlig forventet at også tomatsuppe og karrysuppe ville dukke op, men ingen af dem blev nævnt af nogen... Selv er jeg en aspargessuppe pige, mens Kæresten er til oksekødsvarianten... og da det var den vi havde på lager var det den, det blev i dag.

Efter lidt overvejelse tror jeg at det handler om at vi tyr til, det der gav trøst og lindring da vi var børn. Og intet slog min Mormors aspargessuppe når man var sløj. Min veninde husker med glæde sin mors hønsekødssuppe med ærter og Kæresten fik oksekødssuppe hos Moster Karen (der aldeles ikke var hans moster, men nogens var hun vist nok...), der passede ham da han var lille... Det er lige som lysten til varme kakao og nybagte boller i snevejer... Sådan skal det bare være for at være rigtigt.

Ingen kommentarer: